Mariel-in-Malawi.reismee.nl

Het leven in Malawi

Overal waar je als blanke (mzungu) bent wordt je door iedereen vriendelijk begroet soms in het Engels en soms in het Chichewa:

'Hello, how are you?

Hello I’m fine thanks, how are you?

I’m fine thank you!

Moni, muli bwanji?

Moni, ndili bwino, muli bwanji?

Ndili bwino, zikomo!

En als je op een later moment ergens loopt kan er ook zomaar iemand op je afstappen en zeggen: Do you remember me? Wij als mzungu worden nl. overal herkend. En als je eenmaal je naam genoemd hebt vergeten ze die vaak ook niet meer!

Het leven in Malawi is wel heel wat anders dan thuis, iedereen zwaait naar elkaar en maakt zich vooral niet druk.

Overal lopen mensen op straat, vrouwen met van alles op hun hoofd een mand met bananen, een koffer alles kan. Ook zitten er veel mensen langs de weg die proberen wat aan je te verkopen. Heel veel variatie is er niet en meerdere mensen naast elkaar die hetzelfde verkopen is heel gewoon. Bananen, mango's, airtel (beltegoed), appels, gekookte eitjes. Ook wandelende verkopers zie je veel. Ze hebben een paar broeken, 3 paar schoenen, dweilen, armbandjes en......vast nog wel meer.

Toch als je eens goed om je heen kijkt, zie je dat de mensen echt wel heel arm zijn. Heel veel mensen dragen kapotte kleding en kindjes hebben zelden schoentjes aan.

De fietsen van de fietstaxi hebben niet eens allemaal pendalen en verlichting. Er zijn ook wel mensen die het wel goed hebben, gezien hun kleding en auto's, maar dat zijn er niet veel.

Ook hebben veel kinderen geen moeder of beide ouders niet meer en zitten daardoor in een opvanghuis, je hebt nergens een plekje voor jezelf, overal zijn andere kinderen die zich met jou bemoeien, nergens even aandacht voor een jou alleen. Altijd vechten om een plekje.

Ook de hygiëne is ver te zoeken, op scholen, in weeshuizen en bij de mensen thuis is er geen fatsoenlijke wc, soms zit er een gat in de grond maar ook dat zelfs niet en moet men naar een gemeenschappelijk toilet. Ook wc papier is niet aan de orde, een krant daar kan je het mee doen. Laat staan dat zij hun handen wassen daarna.

Alleen voor het eten gaan de meeste handen wel even in een bakje water, dit omdat iedereen hier met z'n handen eet.

Wassen is hier ook niet eenvoudig. Omdat er weinig mensen water bij hun huis hebben moeten de vrouwen eerst lopend naar de waterput. Daarna moeten ze de was op de hand wassen dat is best heftig en zwaar vooral in deze hitte! Respect voor deze vrouwen!

Zelf wassen we hier ook met de hand dus ik weet hoe vermoeiend en warm het is.

En ook begrijp ik wel dat er lang niet voor iedereen elke dag schone kleding is.

Ook de mannen sjouwen wat af. Ze lopen met enorme zakken vol met van alles en nog wat op hun hoofd of met een volgepakte fiets of handkar.

Maar.....de mensen hoeven hier in ieder geval niet naar de sportschool!

Wachten......geduld hebben dat is iets wat je hier wel leert!

Wachten op de tuktuk, de minibus en als je er in zit weet je ook nooit wanneer hij gaat rijden, en wachten bij een politeicontrole, wachten op stroom, wachten op water, wachten op.........

Tot zover weer een stukje van hier.

Groetjes vanuit een heerlijk zonnig 34 graden Malawi!

marja

wat leuk dat je ons laat meegenieten van je leven in Malawi! zo anders dan hier!!

Wilma

Wat een andere wereld

Hanny

Wat gaat het snel! Ik ga je E-mailtjes missen, maar straks kunnen we weer fijn bijpraten. Ik wens je een goede en veilige terugreis. Geniet van de laatste dagen in dat bijzondere land.

Marijke

prachtig je reisverhalen, erg leuk om te lezen.
als je weer thuis bent gaan we gauw wat afspreken.
gezellig bijkletsen.

Wilna

Ik heb weer genoten van je verhaal. Je hebt nog een paar dagen te gaan en dan ga je weer naar huis. Ik denk zelf en ik weet het eigenlijk wel zeker dat deze reis een onuitwisbare indruk op je zal achtergelaten. Geniet van je laatste dagen in het mooie Malawi, en ik wens je een goede terugreis.

Sjanie

Dat is daar echt anders , wat hebben wij dan veel luxe!

wilma

Wat een ervaringen en indrukken heb jij de afgelopen weken opgedaan. Je er vast van genoten ondanks dat je ook veel ellende hebt gezien. Wat hebben wij het dan toch goed! Fijn dat je die mensen op jou manier een klein beetje hebt kunnen helpen! Geniet van de laatste dagen en een goede terug reis!

Gabriëlle

Ondergedompeld zijn in een heel andere wereld verbreed je horizon. Hier in Europa ondergaan vluchtelingen een soortgelijke cultuurshock. Welvaart kan niet alles goedmaken wat je hebt moeten achterlaten....

Elina

Hoi Mariël, leuk om al je belevenissen te lezen. Geniet ervan! Voor je het weet zit je weer in de Hollandse herfst.

Doingoood