Mariel-in-Malawi.reismee.nl

Het leven in het Doingoood huis

Het huis van de vrijwilligers is geschikt voor 10 personen. Er zijn 3 slaapkamers, 1 met 2 stapelbedden en 2 met een stapelbed en een 1 persoonsbed.

Op het moment dat ik er bij gekomen ben is er net iemand een paar dagen er voor naar huis gegaan.

Het huis wordt nu dus door 10 mensen bewoond, 9 dames en 1 man!

Iedereen gaat s morgens op verschillende tijden naar het project en komt s middags ook allemaal weer binnendruppelen. Dan worden er verhalen uitgewisseld van de dag.

Er wordt op zondag een planning gemaakt voor het eten van de hele week en wat er gekocht moet worden en wie er wanneer gaat koken. Dit om te voorkomen dat steeds dezelfde hier actief in zijn en sommigen de kans krijgen om hun specialiteit te kunnen maken!

Voor het koken is het wel van belang dat we stroom hebben. Dat is namelijk altijd weer spannend hier.....

Het is hier in Lilongwe heel gewoon om af en toe een area af te sluiten van stroom. Dit omdat er niet voor iedereen genoeg is.

Als we dus geen stroom hebben op het moment dat we willen koken zit er niks anders op dan te wachten. En soms gaat het zo laat pas weer aan dat kooktijd wel voorbij is en we dan vaak al een boterham op hebben.

Ook het water is altijd een verrassing. Dit wordt nl.met ook regelmatig afgesloten. Met maar hier hebben we een oplossing voor. Er staan hier nl. heeeeeel veeeeel gevulde waterflessen. Pas is het door een huisgenoot geteld en we schijnen wel meer dan 1000 liter op voorraad t

e hebben.

Wat we hier in huis ook regelmatig hebben zijn kakkerlakken, hele grote en en spinnen en ook die zijn heel wat groter dan thuis!

Maar gelukkig is hier een heel goed middel te koop, Doom, waarmee al deze dieren doodgespoten worden en daarna met een bezem naar buiten geveegd worden.

Verder worden er ook regelmatig uitstapjes gemaakt. Er is een zwembad bij een hotel waar we naar toe kunnen. Een ritje daar naar toe met de fietstaxi van ongeveer 20 minuten voor 400 kwatcha (80 cent).

Een voetbalwedstrijd voor 500 kwatcha (1 euro) terwijl het niveau bijna vergelijkbaar met onze eredivisie was. Het veld was erg hobbelig dus het rollen van de bal is daardoor wel wat onvoorspelbaar. Het bijzondere was ook dat er tijdens de wedstrijd allemaal mensen rondlopen die van alles verkopen. Ook vonden we het vreemd om te zien dat ze oortjes verkochten, maar later snapten we waarom dit was. Er is nl. geen geluidsinstallatie in het stadion en als je het verslag van de wedstrijd wilt volgen doe je dat dus via de radio op je telefoon.

Ook verkopen ze gekookte eitjes, fles en zakjes drinken, zelfgebreide sjaals in de kleuren van de club, appels, snoepjes en vast nog wel meer maar dat ben ik vergeten.

Ook zijn we met een paar naar een afrikaanse verjaardag geweest bij vrienden van een huisgenoot. We kenden ze niet en ook de jarige niet maar we waren van harte welkom op zijn birthday diner. We zaten op een houten bank tussen de kakkerlakken en de gekko's maar het eten was heerlijk. En het was heel gezellig.

Ook al 2 keer naar een kerkdienst geweest, geen echte Afrikaanse dienst maar gemengde, waar ongeveer een kwart van de mensen blank is. Het was wel bijzonder om hier aanwezig te zijn.

Verder hebben we afgelopen zaterdagavond sinterklaasfeest gevierd. Iedereen had 3 cadeautjes gekocht en met een dobbelsteenspel hebben we ze verdeeld. Ook hadden we kruidnoten en speculaas. En.....omdat er geen stroom was was het dubbel gezellig bij kaarslicht.

Tot zover wat wetenswaardigheden van hier.

Inmiddels zijn er 2 huisgenoten naar Nederland vertrokken en ben ik de volgende die naar huis gaat .......helaas, de tijd vliegt.

Groetjes vanuit Malawi

marja

Leuk om weer van je te horen! Het leven is daar toch wel heel anders dan hier!

Joy

Wat een herkenbaar verhaal met die stroom en dat water. Het heeft ook wel weer iets romantisch als je er niet te gevoelig voor bent.

Geniet er nog even van daar!

Wilma

Wat een Ander leven

Wilco Sturm

Mooi verhaal. Creatief die oortjes bij de voetbalwedstrijd. Maar in Sinterklaas niet in de war? In sommige plaatsen in Nederland is hij nog niet eens aangekomen!

Marijke

Leuk om je verhalen te lezen, de tijd gaat snel, voordat je het weet ben je weer thuis.

Gabriëlle

Flexibiliteit is noodzakelijk om te over-leven. Aftellen dus....

Bart

Leuk om weer even bij te zijn met alle belevenissen! Ik zal zorgen dat het huis netjes is als u terugkomt hoor! (Dus niet te veel spullen mee terugnemen ;) Helaas ben ik er zelf niet maar zie u zeker als ik de 30e terugkom :) xx

Wilna

Wederom leuk om je verhaal over je belevenissen te lezen
Zo meid, het zit er dus voor jou bijna op. Wat gaat de tijd toch snel. Geniet van je laatste paar dagen!!!!

Sjanie

Hoi Mariel, leuk om weer te lezen , en goede reis naar huis.

Doingoood