Mariel-in-Malawi.reismee.nl

De eerste week in House of Joy

Deze week naar House of Joy geweest.

Iedere morgen gaan we met meerderen om ongeveer kwart voor 8 van huis. We lopen ongeveer 20 minuten langs de weg, door stoffig zand en keitjes en heuvelachtig landschap naar de minibus.

Hier gaat ierdeen zijn eigen kant op en gaan ik met een busje richting het centrum. Op het project waar ik ben zijn nog 2 andere vrijwilligers.

De busjes zijn meestal erg vol dus als er een komt waar niet voor iedereen plaats is gaan we maar in etappes en zien we elkaar wel weer in het centrum.

In het centrum aangekomen lopen we naar een hoek van de straat waar we elke ochtend een vaste afspraak hebben met onze 'eigen' tuktuk' driver William.

Maar half 9.........wat de afspraak is, is voor een Afrikaan meestal wel wat later!

Maar uiteindelijk komen we meestal om 9 uur aan op ons project.

Het is een katholiek kinderhuis waar 3 groepen kinderen zijn die door een heleboel huismoeders verzorgd worden. Er is een groep met baby's (totdat ze goed zelfstandig kunnen lopen) en 1 t/m 3 jaar en 3 t/m 5 jaar.

De meeste kinderen zijn hier voor tijdelijk, meestal omdat de moeders zijn overleden en vaders niet voor de kinderen kunnen zorgen als ze nog zo klein zijn.

Het is in principe dan ook de bedoeling dat de kinderen weer teruggaan naar hun eigen familie.

De meeste tijd brengen wij bij de baby's door. Als wij 's morgens binnenkomen zitten de grootste kinderen op de grond te spelen. Hun dag begint altijd erg vroeg, zoals voor iedereen hier omdat het al om ongeveer half 6 licht is.

Wij gaan lekker bij hen op de grond zitten en met hen spelen.

In de afgelopen week heb ik ook weer heel veel baby's hun flesje kunnen geven. En ook het luiers verschonen was ik nog niet verleerd! STOFFEN LUIERS !!

Om kwart over 9 komt er een grote zak 'chips' en wordt er bij alle kinderen een handje neergelegd, jawel....gewoon op de grond.

Om ongeveer kwart over 10 is het etenstijd, warm eten. Er worden 6 kinderen naast elkaar in een soort bankje gezet met een blad ervoor. En zo kunnen wij samen met de huismoeders de kinderen eten geven.

Na het eten krijgen ze nog wat te drinken en daarna worden ze allemaal verschoond, ook schone boven kleding. Onvoorstelbaar wat een was hier wordt geproduceerd, en alles met de hand wassen!

Hierna is het weer flesjes tijd en verschoon tijd voor de baby's. En een rustmomentje als het kan. Maar soms zijn niet alle kinderen van plan om te gaan slapen en houden ze elkaar wakker.

Er zijn op dit moment 14 kinderen in de babygroep en dat in een vrij kleine ruimte waar de bedjes tegen elkaar staan.

Ook heb ik met een baby'tje op mijn rug gelopen, zoals hier alle vrouwen doen, niks geen draagzak, gewoon een rechte en lap die onder de billen van het kind gedaan wordt en dan schuin over de schouder wordt vastgeknoopt. Een hele leuke ervaring.

Wij gaan 's middags meestal tussen 2 en 3 naar huis omdat we op de terugweg ook nog boodschappen moeten doen voor het avondeten.

Onze vaste tuktukchauffeur komt ons ophalen, maar ook de afspraak die we met hem maken over het tijdstip van ophalen is altijd een verrassing! Heel soms is hij er als wij naar buiten komen maar meestal wachten wij op hem.

Dan nog langs de markt voor groenten en fruit en dan naar de supermarkt.

En dan nog de grootste uitdaging van de dag, met al de boodschappen in de minibus!

Dit is zo ongeveer de dagindeling op het project.........

Iedereen bedankt voor de reacties, er leuk om te weten dat jullie me niet vergeten!

Enne....mijn watsapp werkt ook in Malawi !!

Groetjes...........vanuit een heerlijk zonnig Malawi.

Wilma

Leuk om te lezen ,je doet goed werk

Wendy

Mooi verhaal, wat een ervaring!!!

Gabriëlle

Je moederhart wordt weer helemaal aangesproken, fijn hoor! Veel geven en nóg meer ontvangen, dat is Gods' geheim! X

marja

Goed bezig!! Moet heerlijk zijn dat getut met baby's! !

Wilna

Leuk om je verhaal te lezen. Enne... wat ben je goed bezig. Hoe komt het dat de moedersterfte zo hoog is?

Loes

Hoi Mariel,
Schrijven kan je hoor Mariel!!, want voor je weg ging zei je nou ik weet niet of me dat gaat lukken. Nou het is super duidelijk en levendig. We begrijpen heel goed dat jij van alles geniet en wij doen dat op afstand aan de hand van je verhalen met jou mee!!
Het zal aan de ene kant moeilijk zijn om daar straks weer afscheid te moeten nemen. Maar voor nu
nog hele fijne en goede dagen met elkaar, in de verzorging en het spelen van de baby's en kinderen en de contacten met de huismoeders en wat je nog meer hoopt te gaan doen.
Groetjes uit Holland
Loes en gezin

Sjanie

Mooi Mariel , dat bezig zijn met die kleintjes , en zelfs een stoffen luier lukt je nog , leuk om je te volgen . Gr Sjanie.

Doingoood