Mariel-in-Malawi.reismee.nl

twee dagen vrijwilligerswerk op een school

De afgelopen 2 dagen zijn we op een school geweest, Lilongwe Yourt Organisation in Cauma.

Het waren hele intensieve maar super geweldige dagen. Het waren warme dagen, maandag was het wel bijna 40 graden maar dit had als voordeel dat we alles wat we dronken uitzweten en daardoor niet naar het toilet hoefden op het project. Dit was nl. een gat in de grond in een niet afgesloten ruimte.

Dinsdag begon ook warm maar om een uur of half 2 kregen we een gigantische hoosbui. De kinderen genoten er van en dansten in de regen.

Maandagochtend hebben we een klaslokaal opgevrolijkt. Het was een kale ruimte die oorspronkelijk gebouwd was als een toiletgebouw maar door het gebrek aan genoeg lokalen nu in gebruik was als lokaal voor de jongste kinderen, vanaf ongeveer 3 jaar. De precieze leeftijd is van heel veel kinderen niet bekend.

In andere klaslokalen was door vorige vrijwilligers o.a. het alfabet en cijfers op de muur geschilderd.

Wij hebben in dit klaslokaal een fantasieboom en een trein met nijntje en wat dieren daarin geschilderd.

Het werd steeds mooier, en er kwamen steeds weer kinderen kijken hoe mooi het werd. Zelfs de directeur van de school was zo enthousiast dat hij zelf ook kwam schilderen.

We moesten nog opschieten om het af te krijgen want we zouden om ongeveer half 1 met de directeur mee en naar zijn huis om daar van zijn vrouw een kookworkshop te krijgen.

Uiteindelijk werd het wat later, maar oké, het is Afrika dus kan dat hè!

We liepen met hem door het dorp naar zijn huis met 7 mzungu's (blanken) en hadden daardoor erg veel bekijks en een optocht van kinderen achter ons aan.

Daar stond alles al klaar voor onze Afrikaanse kookles.

Eerst moesten we binnen komen zitten. In de ruimte waar we binnen kwamen stond een heel oud bankstel, een stereotorentje, een televisie, een kastje waarvan de deuren niet allemaal meer dicht konden en een koelkast en er was een hoekje met een kooktoestel. Ook stond er nog een brommer binnen. Verder was er nog een ruimte waar de voorraad stond en een slaapvertrek.

Al met al was hij erg trots op zijn huis.

Maar omdat het binnen erg warm was vroegen we hem of we buiten mochten zitten. We konden onder de overkapping voor zijn huis zitten maar gewoon op de grond vond hij voor ons niet goed dus haalde hij een rietenmat ergens vandaan waarop wij konden zitten.

Eerst gingen we een afrikaanse cake maken. Het beslag werd gemaakt van sojameel, eieren, gemalen pinda's, melk, zout. Dit ging in een met olie ingevette metalen pan en op een kooktoestel met houtskool gezet. Ook boven op het deksel werd houtskool gelegd.

Na ongeveer 3 kwartier was hij gaar en bruin.

Onderwijl hebben we binnen nog gekeken hoe ze mosterdbladen klaarmaakte als groente. Ook was er nog een gerecht wat van gemalen bonen, gebakken ui en tomaat gemaakt werd. En natuurlijk wers ons geleerd hoe we nsima, hét eten van afrika, wat ze bi

jna allemaal 3 keer daags eten. H

et wordt gemaakt van maismeel en water.

We gingen met elkaar buiten zittend op de rietenmat eten. Als toetje kregen we gekookte mango. Deze worden gekookt omdat ze dan ook gegeten kunnen worden als ze nog niet rijp zijn. Toen we gingen eten ging er eerst een bakje water rond waar we onze handen in konden wassen want eten gebeurt hier met je handen. Maar of ze hier ook echt schoon van werden.... 7 paar handen wassen in een klein bakje water.....?

Maar al met al smaakte het eten heerlijk en zijn we een geweldige ervaring rijker.

Na het eten weer met de minibus terug naar 'huis'. Hoe dat gaat hoop ik later nog wel een keer te schrijven. Ook een super afrikaanse ervaring!

Dinsdagmorgen hebben we met de kinderen geknutseld in verschillende groepen. Er zijn loomarmbandjes gemaakt, kleurplaten gekleurd, vrije tekening gemaakt en versierd met stickertjes, slingers gemaakt van papierstroken, kettingen en armbandjes gemaakt van strijkkraaltjes. Iedereen bedankt voor het meegeven van deze spullen! De kinderen hebben erg genoten en ook de docenten kleurden zelf net zo fanatiek mee!

Aan het eind van de ochtend zijn we met elkaar naar de markt gelopen om daar een hapje te eten. We hebben hier gefrituurde aardappeltjes met een salade gegeten. Het was erg lekker, wel wordt er veel zout over gedaan en natuurlijk weer met je handen eten.

Op de terugweg van de markt ging het heel hard regenen! Dit duurde ongeveer een uur.

De spelmiddag die de vrijwilligers, die voor een paar maanden daar werken, elke dinsdagmiddag en donderdagmiddag organiseren werd daardoor iets anders dan normaal. We hebben met heel veel kinderen geknutseld. Iedereen heeft genoten van de kleurplaten, vouwblaadjes, strijkkralen enz. toen het weer droog was nog wat sportactiviteiten gedaan. Om half 4 zijn we gestopt, maar de kinderen wilden nog wel langer doorgaan.

We werden door heel veel kinderen 'begeleid' naar de minibus.

Moe maar voldaan kwamen we weer 'thuis'.

Nu zijn we in Cape Macclear, aan Lake Malawi om een paar dagen te relaxen. Maar.......helaas is het KOUD hier. We zitten rond een kampvuur, wel heel gezellig. Hopelijk is het morgen wat warmer want dan gaan we varen, snorkelen en picknicken op een eiland.

Maar ondanks de wat mindere temperatuur heb ik vanmiddag wel al heerlijk gezwommen in het meer.

Groetjes............

Marijke

Erg leuk om je verhalen te lezen ????

Gabriëlle

Zo te lezen je helemaal "leeg gegeven". Toch wel een flesje anti-bacterie-handgel van huis meegenomen? Koud? Al je 40 graden gewend bent, is het al gauw "koud". Geniet er toch maar van! X

Els

Zo wat kan jij schrijven zeg! Erg leuk om te lezen en op de hoogte te blijven van al je belevenissen daar!
Genieten van alles wat je daar mag en kan doen!!

Karin

Wat een fantastische ervaring beleef je daar. Echt helemaal te gek om he verhalen te lezen en zo op de hoogte le blijven van jou belevenissen. Volgende keer ga ik met je mee. Een beetje afkoeling is natuurlijk erg lekker om even bij te komen van al die hete. Nou vrouw geniet er maar heerlijk van. Kan niet wachten op je volgende verhaal. Xxx

Gerda

Hele leuke verhalen Mariel! Fijn dat je er zo van geniet.
Ik kijk weer uit naar de volgende

Simone

Wat een toegevoegde waarde zijn jullie voor deze mensen en andersom ook! Het lijkt me leuk om zo van elkaar te leren. Geniet! Grtjs!!

marja

weer een mooi verhaal van je ervaringen en belevenissen. leuk om te lezen!!

Wilna

Leuk om je verhaal vol belevenissen te lezen. Wat een mooi project. Geniet ervan!

Louise

Leuk te lezen wat je allemaal beleefft.

Loes

Hoi Mariel

Wat mooi, om dit te mogen doen voor je medemensen/ de kinderen verweg en schitterend wat je allemaal aan dieren heb mogen bewonderen.
Ook wel eng en spannend lijkt mij, maar heel bijzonder om dit allemaal te mogen ervaren.
We/hopen er t.z.t. toch wel wat van te zien zeker en er samen met jou van te genieten??
Veel groetjes van ons uit Capelle
en het ga je verder goed

Doingoood