Mariel-in-Malawi.reismee.nl

de eerste dagen in Malawi

Ja wat zijn de afgelopen dagen omgevlogen!

Inmiddels al weer heel meegemaakt.

Het is heel gezellig met mijn reisgenoten, we hebben al wat drukke dagen achter ons liggen.

We slapen met 4 in 1 kamertje van ongeveer 3 bij 3, beetje vol met alle bagage erbij maar ook dat went inmiddels.

Onze eerste dag was een kennismaking met de stad, wij hebben de kledingmarkt bezocht. Op deze plaats worden al onze afgedankte kleren te koop aangeboden.

Ook heel veel schoenen, deze worden wel allemaal eerst schoongemaakt in de rivier!

Ook de groente en fruit markt is een ware belevenis. Hier ligt alles op mooie torentjes opgestapeld.

Deze twee markten liggen alebei aan een kant van de rivier, en zijn verbonden door een houten brug. Een hele overwinning om hierover naar de overkant te gaan!

Ook nog een bezoek gebracht aan het wild life centre, een opvang voor gewonde dieren.

Daarna nog langs het graf van de eerste president en langs het woonverblijf van de huidige president.

Maandag en dinsdag zijn we naar House of Joy gegaan. Dit is het project waar ik ook de laatste 3 weken zal zijn. Een opvang voor kinderen tot ongeveer 5 jaar.

We gingen met de tuktuk, een hele belevenis in dit chaotische verkeer.

De eerste dag dat we daar kwamen zijn we met 32 kinderen en wat huismoeders, dit zijn de dames die hier werken, op stap geweest naar het wild life centre.

Toen we s morgens aankwamen liepen de kinderen al in hun mooiste kleding rond. Ook hadden ze allemaal schoenen aan, iets wat ze niet gewend.

Ze konden hierdoor ook moeilijk lopen.

Toen we weg gingen waren er heel veel kinderen aan het huilen. Ze snapten er helemaal niets van. Ze gaan nl. nooit op stap. Alleen al in de auto gaan was iets wat eng was, daarna gaat de deur ook nog dicht, nu wordt er nog harder gehuild en op het moment dat we gaan rijden gaan ze nog harder huilen.

Maar.....in het wild life centre gaat het al een stuk beter met ze. Ze vinden de apen geweldig, dit hebben ze nog nooit gezien.

Na een rondwandeling van ongeveer 3 kwartier is het tijd voor pauze.

Allemaal een pakje drinken,een dubbele boterham met pasta en een banaan! Het is een groot feest. Zij zijn gewend om 3 keer per dag nsima te eten, een maispap. Maar een boterham eten is wel erg lastig voor velen van hen.

Na deze verrukelijke maaltijd is het tijd voor de speeltuin. Wij haden ballonnen bij ons en nog wat buiten speelgoed. Ze hebben het allemaal prima naar hun zin. Ook de non die mee was heeft super genoten. Wat haar betreft gaan we volgende week weer.

Het is voor ons niet te geloven dat de kinderen, de huismoeders en de non hier nog nooit geweest zijn, het is zo dichtbij huis.

Bij terugkomst gaan de kinderen gelijk naar bed en vallen vrij snel in slaap. Zij slapen met ongeveer 25 kinderen in een zaaltje!

Masr ineens worden alke kinderen uit bed gehaald, waarom vragen wij ons af? Een van de zusters komt thuis, zij heeft in het ziekenhuis gelegen. Spontaan beginnen ze te zingen en te dansen. Het is geweldig om dit te zien.

In de middag zijn wij naar Mabuya, ons hostel,te

rug gegaan. Hier hebben we nog heerlijk van het zwembadje genoten.

De tweede dag in House of joy gingen we pannenkoeken bakken, schminken, kleuren en hebben we met de kinderen met de duplo gespeeld. Deze hebben ze pas sinds vorige week gekregen via een andere vrijwilliger.

Ik had via verschillende mensen heel veel babykleertjes gekregen. Deze had ik vanmorgen meegenomen en gegeven. Ze waren er super blij mee. De tassen werden gelijk uitgepakt en alle baby's werden gelijk omgekleed. Ook moesten ze daarna showen voor de foto.

Het was een groot feest.

De pannekoeken met stroop......het was een groot smulfestijn. Weer geen nsima eten!

s middags hebben we heerlijk buiten gezeten met allemaal een baby in onze armen. Het was suoer relaxed, zowel voor ons als voor de baby's, ze sliepen heerlijk bij ons.

S avonds zijn ee met de vrijwilligers uit het doingoood juis uiteten geweest. Het was heel leuk om hun ervaringen te horen van de verschillende projecten waar zij elke dag zijn.

Vandaag een vrije dag gehad. Met de taxi naar de stoffenmarkt en kraftmarket geweest, supermarkt bezocht en geluncht bij Kiboko.

Ook nog weer geld gepint. Hierna voel je je gelijk heel rijk. Voor ongeveer 68 euro heb je 40.000 kwacha, allemaal briefjes van 1000!

Nou al met al genoeg voor nu. Morgen gaan we op safari in Zambia tot zondagavond.

Dan geen internet! Dus ook niet appen!

Internet koop je hier, en krijg je een inlogcode die op verschillende plaatsen werkt. Voor 2 gb betaal ik ongeveer 2 euro.

Iedereen bedankt voor de reacties en tot later.......

De plastic broeken waar ik naar heb gezocht in NNederland zijn hier gelukkig wel te koop. Van het geld dat ik gekregen heb ga ik deze aanschaffen. Als er nog meer mensen een donatie willen doen, heel graag!

Reacties

Reacties

marja

leuk om te lezen Mariel, wat een andere wereld!!

Els

Whoww, wat een belevenissen in een paar dagen tijd zeg!
Mooi om alles zo van grote afstand te kunnen volgen!

Sjanie

wat een belevenis Mariëlle !

Sjanie

Wat een belevenis Mariëlle !

Karin

Wat heb je al weer veel meegemaakt. Super om te lezen. Krijg ook zin om zoiets eens mee te maken. Geniet er maar goed van. Leuk om je verhaal te lezen. Xxxx

Wilna

Je hebt er nu bijna 1 week opzitten. Wat gaat de tijd toch snel. Door het lezen van jouw verhaal reis ik in gedachten mee. Het is voor mij zo herkenbaar. Geniet de komende dagen van je safari!!!

Gabriëlle

Genoten van je verslag. Ik was in 2010 in weeshuis in India. Veel herkenning dus. Word wel moe als ik eraan terug denk :p Geniet ze! X

angelique

Wow...wat een belevenis en wat leuk dat ik kan meelezen.
Geniet van deze bijzondere ervaringen!!

Simone

Wanneer ik je verslag lees denk ik 'dat wil ik ook'. Mensen zeggen soms 'druppels op een gloeiende plaat' maar ik denk dat je pareltjes van herinneringen achterlaat! Veel plezier Mariel! Grtjs!

Hanny Glastra v Loon

Als ik mijn ogen dicht doe zie ik je zó zitten! Leuk geschreven. Hoor graag hoe je safari was.

Oom A3 & tante Nel

Dienstbaar zijn en genieten kom je nog terug ? Hart. groeten

anja

Hoi hoi, wat mooi om jou verhaal te lezen, en fijn dat het goed gaat, blijf vooral genieten, voor je het weet ben je alweer terug !! groetjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood